• طراحی و ساخت کانال پلی یورتان

    طراحی و ساخت کانال پلی یورتان

    ــــــــــــــ

    طراحی و ساخت کانال پلی یورتان به مراتب خیلی ساده تر از کانال های گالوانیزه می باشد عمده دلیل این موضوع وزن سبک و برش سریع این گونه ورق ها می باشد. در ابتدا برای ساخت کانال پلی یورتان نیاز به پیاده سازی الگوی برش بر روی ورق می باشد که در برش دستی استاد کار توسط ماژیک مخصوص خود الگو را روی ورق پیاده سازی می کند و سپس توسط ابزار برش برشکاری را شروع کرده، در روش برشکاری توسط دستگاه CNC برش شرکت فراز تهویه با انتخاب اشکال کانال در نرم افزار و چیدمان سطح گسترده بر روی ورق پلی یورتان در نرم افزار دستگاه شروع به برشکاری و کد گذاری می کند پس از برشکاری استادکار شروع به خم کاری نقاط مورد نیاز می کند و چسب کاری را جهت کامل کردن کانال انجام می دهد سپس بعد از مونتاژ کردن شروع به ماستیک زدن و چسب نواری می کنند در انتها فلنج و متریال مورد نیاز بر روی سر و ته کانال نصب می گردد.
مرحله اول

ترسیم الگوی ساخت

اولين مرحله قرار دادن طرح كلي كانال روي پانل پلی یورتان مي باشد. اين فرآيند با استفاده از قلم یا خودکار انجام مي شود كه خطوطي را براي علامت گذاري به جهت برش کانال های پلی یورتان مي كشند. توجه داشته باشيد كه تمامي اندازه گيري هاي تعيين شده در كشيدن خطوط روي كانال ها به ابعاد بیرونی كانال ها اشاره دارد. توجه داشته باشید که ابعاد بیرونی کانال برابر است با ابعاد درونی کانال به علاوه ضخامت فارسی بر کانال.

مرحله دوم

برش کاری

اين مرحله شامل برش ۴۵ درجه در طول لبه هر كانال است. در این مرحله با توجه به الگوی کشیده شده مسیر ابزار برش را طبق خطوط دنبال خواهیم کرد و برش کاری انجام خواهد شد.
مرحله سوم

خم کاری

در این مرحله ورق های برش خورده برای قسمت های خم پذیر کانال که به صورت ۹۰ درجه می باشد با ابزار خم کن در فاصله های کوتاه فشرده شده و این عمل به ما اجازه ی خم کردن ورق را خواهد داد. این عمل در زانوها، سه راه ها و کونیک ها استفاده می گردد.

مرحله چهارم

چسب مایع

چسب مایع ماده ی نگهدارنده ی ست که به محل فارسی بر شده ورق پلی پورتان جهت چسباندن اضلاع کانال به یکدیگر زده می شود. این چسب دارای پایه PU هم جنس از ورق پلی یورتان می باشد. توجه شود قبل از چسب کاری محل چسب زدن آری از هر گونه گرد و خاک باشد. این فرایند بایستی در فضای آزاد صورت گیرد و پس از چسب زدن بایستی به مدت 10 الی 20 دقیقه با توجه به میزاتن رطوبت محیط به آن زمان دهیم تا چسب قوام آید.
مرحله پنجم

مونتاژ

در این مرحله بعد از آماده شدن قطعات چسب کاری شده برای مونتاژ کردن اقدام می کنیم در این مرحله طبق نوبت ورق ها را از محل فارسی بر شده که آغشته به چسب است به یکدیگر می چسبانیم.
مرحله ششم

درزبندی بیرونی

استفاده از نوار چسب آلومینیومی با ضخامت مناسب و استاندارد، که معمولاً بالای ۳۰ میکرون می باشد. این نوار در قسمت های بیرونی جفت شده ورق های پلی یورتان جهت درزهای بیرونی کانال برای جلوگیری از اکسید شدن فوم پلی یورتان در برابر هوا می باشد. هنگام چسباندن نوار چسب آلومینیومی از تمیز بودن سطح ورق های پلی یورتان اطمینان حاصل گردد.
مرحله هفتم

درزبندی داخلی

پس از مونتاژ كردن كانال پلی یورتان بايستی تمامی درزهای کانال که در امتداد خطوط فارسی بر شده می باشد توسط ماستیک پایه آب عایق بندی گردد و استفاده از ماستیک پایه آب طبق استاندارد می باشد. این کار هم به منظور جلوگیری از خوردگی فوم پلی یورتان در برابر هوا و هم به منظور انتشار نداشتن ذرات آزاد شده از فوم پلی یورتان می باشد.
مرحله هشتم

نصب متعلقات و اتصالات

استفاده از نوار چسب آلومینیومی با ضخامت مناسب و استاندارد، که معمولاً بالای ۳۰ میکرون می باشد. این نوار در قسمت های بیرونی جفت شده ورق های پلی یورتان جهت درزهای بیرونی کانال برای جلوگیری از اکسید شدن فوم پلی یورتان در برابر هوا می باشد. هنگام چسباندن نوار چسب آلومینیومی از تمیز بودن سطح ورق های پلی یورتان اطمینان حاصل گردد.