• سیستم شوتینگ زباله

    سیستم شوتینگ زباله

    ــــــــــــــ

    سیستم شوتینگ زباله از یک کانال بزرگ و هم ارتفاع با ارتفاع ساختمان و قطر زیاد تشکیل شده‌ است که تقریبا در همه طبقات آپارتمان دریچه‌هایی دارد که از آن در ساختمان های مرتفع مسکونی برای خارج ساختن زباله های روزانه استفاده می شود. ساکنان مکان مورد نظر می‌توانند کیسه‌های زباله خود را از طریق این دریچه‌ها به کانال منتقل کنند. کیسه‌های زباله در نهایت به وسیله نیروی جاذبه و بدون دخالت انسان به قسمت جمع‌آوری زباله‌ها که معمولا در طبقه همکف قرار دارد می‌رسند. شوتینگ‌ها در هر طبقه دریچه‌ای دارند که به وسیله یک درپوش کاملا بسته می‌شود. این درپوش باعث می‌شود که بوی بد زباله در ساختمان نپیچد و بهداشت تا جای ممکن رعایت شود. علاوه بر برج ها مسکونی و تجاری، امروزه بیشتر ساختمان های صنعتی و بیمارستان ها و هتل های مدرن برای جمع آوری ملحفه های کثیف هر طبقه و انتقال آن به رختشوی خانه از این سیستم استفاده می کنند.

انواع سیستم شوتینگ زباله

شوتینگ خارجی

شوتینگ خارجی

از این نوع سیستم شوتینگ زباله معمولا در زمان هایی استفاده می شود که پس اتمام ساخت ساختمان، تصمیم به احداث سیستم شوتینگ زباله می گیرند. در این شرایط به دلیل اینکه محل مشخصی برای شوتینگ در نظر گرفته نشده است، کانال شوتینگ در بیرون از ساختمان نصب می گردد. در برخی از موارد نیز به دلایل مختلفی نیاز است تا کانال شوتینگ زباله در خارج از ساختمان قرار داشته باشد.

سیستم شوتینگ زباله
شوتینگ داخلی

شوتینگ داخلی

استفاده از سیستم شوتینگ های داخلی در مقایسه با شوتینگ خارجی بسیار متداول تر می باشد. همانطور که از نام این سیستم مشخص است، کانال اصلی شوتینگ داخلی، کاملا درون ساختمان قرار می گیرد. برای نصب این نوع شوتینگ لازم است تا در زمان ساخت ساختمان، محلی برای قطعات و تجهیزات اصلی شوتینگ در نظر گرفته شود. معمولا استفاده از این نوع شوتینگ برای کاربران ساختمان نیز راحت تر است.

سیستم شوت زباله

انواع شوتینگ زباله بر اساس کاربرد

1. آپارتمانی

این نوع شوتینگ را می توان پرکاربردترین سیستم شوتینگ زباله به شمار آورد. همانطور که اشاره شد، از این مدل شوتینگ زباله، در آپارتمان ها و سایر ساختمان های مرتفع استفاده می شود تا امکان انتقال سریع و راحت زباله ها برای ساکنین ساختمان مهیا شود. شوتینگ زباله آپارتمان، علاوه بر ایجاد آسایش برای ساکنان، محیط ساختمان را پاکیزه و بهداشتی نگه می دارد. شوتینگ زباله ساختمانی می تواند قابلیت های مختلفی مانند سیستم کامپکتور، شست و شو، تهویه، تفکیک کننده زباله و … داشته باشد. در آپارتمان‌ها شوتینگ از نوع جدا کننده زباله هم داریم در این نوع شوتینگ زباله ها در مبداء به صورت تر و خشک جدا می شوند.

2. نخاله ساختمانی

معمولا از شوتینگ نخاله ساختمانی در زمان هایی مانند احداث ساختمان یا انجام تعمیرات ساختمانی استفاده می شود. معمولا در این نوع شوتینگ نخاله های ساختمانی، مصالح و سایر ضایعات ساختمانی را از طبقات مختلف به پایین ساختمان انتقال می دهد. این روش یکی از ساده ترین و البته ارزان ترین روش برای خارج کردن زباله های ساختمانی از ساختمان است و البته ناگفته نماند که در اغلب موارد، شوتینگ های نخاله ساختمانی به گونه ای ساخته می شوند که بتوان از آن ها در اجرای سایر پروژه های ساختمانی نیز استفاده کرد.

3. هتل ها

در اغلب هتل های بزرگ به منظور انتقال ملحفه های کثیف همچنین زباله ها از سیستم شوتینگ استفاده می شود. شوتینگ هتل ها این امکان را فراهم می کند تا ارائه خدمات به مشتریان بسیار سریعتر انجام شود. همچنین وجود شوتینگ در هتل ها باعث بهبود بهداشت و پاکیزگی محیط می شود. درحال حاضر بیشتر هتل ها بعلت راحتی و سرعت بالای این سیستم از آن بهره میبرند.

4. بیمارستانی

از این نوع شوتینگ معمولا در زمان هایی استفاده می شود که پس اتمام ساخت ساختمان، تصمیم به احداث سیستم شوتینگ زباله می گیرند. در این شرایط به دلیل اینکه محل مشخصی برای شوتینگ در نظر گرفته نشده است، کانال شوتینگ در بیرون از ساختمان نصب می گردد. در برخی از موارد نیز به دلایل مختلفی نیاز است تا کانال شوتینگ زباله در خارج از ساختمان قرار داشته باشد.
مزایا
  • دفع آسان زباله و حفظ نظافت در ساختمان

  • تفکیک آسان زباله

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه

  • ارتقای سطح بهداشت

  • جلوگیری از ورود حشرات موذی به ساختمان

  • پیشگیری از تولید بوی نامطبوع

اجزای تشکیل دهنده

اجزای سیستم شوت زباله

کانال اصلی

ارتفاع این کانال به تعداد طبقات و واحدهای ساختمانی و همچنین کاربری آن بستگی دارد. این مجرا از جنس فولاد ضد زنگ و گالوانیزه ساخته‌ می‌شود و به منظور به حداقل رساندن اصطکاک میان سطح و زباله‌ها، دارای سطح مقطع استوانه‌ای است. اندازه قطر کانال اصلی به تعداد واحدهای ساختمانی بستگی دارد و به طور کلی در بازه ۴۰ سانتی‌متری تا ۸۰ سانتی‌متری قرار می‌گیرد.

کانال تقسیم کننده یا سه راهی

این سه راهی در واقع محل تماس میان کانال اصلی و دریچه شوت زباله است که زباله بعد از خارج شدن از محفظه دریچه شوت زباله از طریق این سه‌راهی و کانال تقسیم کننده و وارد کانال اصلی‌ می‌شود.

سیستم شستشو

شستشوی خودکار سیستم‌های شوتینگ زباله یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن‌ها به شمار‌ می‌رود. نحوه کارکرد این سیستم شستشو به این‌گونه است که نازل‌های خروج آب در قسمت‌های مختلف قرارگرفته‌اند که مسئول پاشش پرفشار آب و محلول ضد عفونی هستند. برخی از سیستم‌های شستشو به منظور کارایی بهتر به یکسری فرچه و ابزار تمیزکنندگی مخصوص مجهز شده‌اند که فرچه برقی با حرکات دورانی خود، باعث از بین رفتن چربی‌ها و ضایعات چسبیده شده می‌شود.

سرعت‌گیر

با بالا رفتن تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان‌ها به ویژه برج‌های مسکونی و به منظور کاهش سرعت سقوط زباله از ارتفاع بالا اقدام به نصب سرعت‌گیر در بخش‌های مختلف کانال اصلی‌ می‌شود. با استفاده از سرعت‌گیر‌ها‌ می‌توان از پاره شدن کیسه‌های زباله در هنگام رسیدن به مخزن زباله جلوگیری کرد.

دریچه شوت زباله

یک عدد از این دریچه‌ها در تمامی واحدهای ساختمانی قرار‌ می‌گیرند که از جنس فولاد ضد زنگ و گالوانیزه است. این دریچه به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر با باز کردن آن با بوی بد کانال تماس نداشته باشد. به طوری که با باز کردن این دریچه مجرای ورودی به کانال اصلی بسته می‌شود و فرد به یک محفظه کوچک در ارتباط است که باید زباله خود را در آن قرار دهد.

ساپورت‌ها

جهت نگه داشتن کانال های شوت زباله و تخلیه هوا، از تسمه های آهنی 2.5 میلی متری با عرض 3 سانت استفاده می‌شود که ساپورت نام دارند.

سیستم تهویه

به منظور تخلیه هوای نامطبوع داخل مخزن گردآوری زباله و همچنین کانال اصلی، یک سیستم تهویه در نظر گرفته شده است که هوای داخل فضاهای مختلف سیستم شوتینگ زباله را به قسمت انتهایی کانال اصلی هدایت‌ می‌کند.

عایق صوتی

به منظور جلوگیری از انتشار صدای مربوط به تخلیه زباله و برخورد آن با بخش‌های مختلف سیستم شوتینگ زباله که واقعاً‌ می‌تواند آزار دهنده باشد، یک پوشش عایق صوتی را در جداره بیرونی قسمت‌های مختلف سیستم نصب‌ می‌کنند.

مخزن زباله

این قسمت سیستم شوتینگ در واقع مخزن مخصوص گردآوری زباله است. این مخزن‌ها‌ می‌توانند مجهز به دستگاه‌های فشرده‌ساز یا کامپکتور باشند که حجم زباله‌ها را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهند. این مخزن باید دارای ظرفیت مناسب باشد تا بتواند زباله ها را به مدت 24 ساعت در خود نگه دارد. تعبیه هواکش و پنجره در مخزن ذخیره سازی از ایجاد بوی نامطبوع زباله در آن جلوگیری میکند و هوای تازه وارد آن می نمایند.

کامپکتور یا فشرده ساز

وظیفه آن کاهش حجم زباله ها در اتاقک جمع آوری آن ها می باشد. این دستگاه به طور خودکار زباله ها را متراکم و فشرده می کند و شیرابه ناشی از آن ها را به سیستم فاضلاب هدایت می نماید. شوتینگ مجهز به کامپکتور در ساختمان هایی که تعداد طبقات آن ها زیاد می باشد و حجم زباله های تولیدشده توسط ساکنین بیشتر می باشد نصب می شود. این سیستم از اجماع کیسه های زباله و ایجاد آلودگی جلوگیری می کند. همچنین حمل و نقل آن ها به خارج از ساختمان را راحت تر می کند.