• کانال گالوانیزه چهارگوش

    کانال گالوانیزه چهارگوش

    ــــــــــــــ

    کانال های تهویه در پروژه های ساختمانی و صنعتی و درمانی و ملی جهت تامین شرایط آسایش و شرایط دمایی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار هستند که امروزه کانال چهارگوش گالوانیزه همچنان بهترین امکان جهت انتقال هوا در سیستم های تهویه مطبوع (HVAC) می باشند .لذا به دلیل استحکام بالا، شکل پذیری و تنوع ابعاد مورد توجه و استفاده قرار می گیرد. از کانالهای چهارگوش در جهت انتقال هوای رفت ( SUPPLY AIR) ، هوای برگشت ( RETURN AIR) ، هوای تازه ( FREESH AIR) و هوای تخلیه ( EXAST AIR) در دستگاه های هواساز، داکت اسپلیت، داکت فن کویل، یونیت هیتر، کولرهای آبی، ایرواشر ، انواع اگزاست فن ها و … استفاده می گردد و با توجه به پاسخگو بودن نیاز کارفرمایان استفاده از کانال گالوانیزه عمومیت بیشتری دارد. کانال های گالوانیزه چهارگوش بدون عایق می باشند و در مواردی که به علت تبادل دمایی بین هوای خنک یا گرم داخل مجرای کانال و سطح کانال و هوای محیط بیرونی کانال اتفاق می افتد از متریالی به عنوان عایق در سطح بیرونی استفاده می گردد تا از اتلاف انرژی جلوگیری نماییدهمچنین طبق استاندارد جهانی SMACNA که مرجع ساخت کانال در دنیا هست برای جلو گیری از تعریق داخل کانال گالوانیزه و ایجاد قارچ و کپک بایستی سطح داخلی هم عایق گردد که در معدود پروژه هایی رخ می دهد. تعیین ضخامت عایق در مناطق آب و هوایی مختلف متفاوت می باشد که در ادامه مفصل توضیح خواهیم داد.
  • ساخت کانال گالوانیزه صنعتی TDF

    ساخت کانال چهارگوش TDF معمولا در دو بخش تقسیم بندی می شود که بخش اول ساخت کانال های راسته با ابعاد ثابت هستند و بخش دیگر ساخت کانال با اشکال متفاوت و تغیر سایزهای مختلف می باشند. ساخت کانال های راسته در ابتدا توسط خط کاملا اتوماتیک U-LINE انجام می گردد، به این صورت که رول های ورق گالوانیزه در ابتدای خط در محل خود قرار می گیرند و طبق سایزهای کانال که به دستگاه داده شده شروع به کار می کند و توسط کشنده به سمت قالب های پانچ حرکت کرده و محل کرنر ها ایجاد می گردد و سپس به داخل دستگاه فرمینگ خط انداز می رود تا در جهت استحکام ورق رول فرمینگ شود پس از آن ورق برش می خورد و توسط غلتک ها به سمت رول فرمینگ لبه زن می رود مجدد توسط غلتک به سمت رول فرمینگ فلنج می روند سپس طبق سایز های تعریف شده خم کانال برای چهارگوش شدن انجام می گردد بعد از این مرحله توسط دستگاه دوخت کانال یکپارچه می گردد سپس توسط دستگاه گوشه زن گوشه ها پرس می شود در انتها کانال راسته آماده نصب می گردد.

کانال گالوانیزه TDF (صنعتی) چیست؟

این نوع کانال های گالوانیزه چهارگوش توسط ماشین آلات تمام اتوماتیک و طبق استاندارد های جهانی و با ابعاد دقیق ساخته می شوند و هم اکنون در حال جایگزین شدن کانال گالوانیزه چهارگوش سنتی هستند که عمده تفاوت بین این دو روش نوع فلنج مورد استفاده می باشد که تاثیر فراوانی در جلوگیری از اتلاف انرژی در محل اتصال دو فلنج کانال گالوانیزه TDF می کند.امروزه استفاده از کانال های گالوانیزه با فلنج سرخود که کانال آماده هم اطلاق می گردد مزیت هایی دارد که هر کارفرمایی را به استفاده از آن راغب می کند و موجب کاهش هزینه و کاهش زمان ساخت و نصب می گردد در ادامه مزایای آن را به شرح کامل توضیح خواهیم داد.
کانال های گالوانیزه آماده به دو روش (Transvers-Duct-Flange) TDF یا همان فلنج یکپارچه و TDCکه فلنج از جنس ورق به صورت جداگانه ساخته شده و کانال هم جداگانه ساخته می شود که در انتها کانال یکپارچه نیست و این موضوع موجب نشتی از کانال و استفاده از سایر متریال اضافی می شود.

کانال گالوانیزه چهارگوش
مزایای کانال گالوانیزه TDF
  • کاهش هزینه ساخت کانال

  • سبک تر شدن کانال TDF نسبت به کانال گالوانیزه سنتی با فلنج نبشی و سهولت نصب

  • کاهش اشتباهات فردی

  • دقت در ساخت و برش کاری طبق استاندارد های جهانی

  • استحکام کانال در نتیجه فرمینگ مخصوص ایجاد شده روی ورق گالوانیزه Shadow Line

  • کاهش ضخامت ورق گالوانیزه مورد نیاز برای ساخت کانال

  • زیبایی ظاهری در فضاهایی که اکسپوز هستند

  • آب بندی کامل به علت رول فرمینگ مناسب ایجاد شده در محل فلنج کانال

  • جایگزین شدن نوار الاستومری با نخ نسوز

  • سهولت نصب به علت کد گذاری که هنگام ساخت انجام می گردد

  • آب بندی کامل به علت رول فرمینگ مناسب ایجاد شده در محل فلنج

  • سرعت ساخت بالا با دستگاه های تمام اتوماتیک

قابلیت تولید در سایزهای مختلف

مجموعه ماشین آلات اتوماتیک ساخت کانال گالوانیزه چهارگوش شرکت فراز تهویه البرز توانایی ساخت کانال به طول 141 سانت و با ضخامت ورق بین 0.5 تا 1.5 میلیمتر را دارا می باشند همچنین ظرفیت ساخت کانال در طول یک شیفت کاری به متراژ 2000 مترمربع می باشد که از قابلیت های منحصر به فرد نزد این شرکت است.

عایق الاستومری کانال گالوانیزه

عایق الاستومری تشکیل یافته از مواد سلولی انعطاف پذیر به صورت سلول بسته می باشد که در برابر انتقال حرارت و برودت مقاومت خوبی دارد. عناصر عایق سلول بسته از مقاومت قابل قبولی در برابر عبور بخار آب داراست به طوری که پس از اجرا و نصب به عامل و عایق و حایل دیگری برای حفاظت در برابر بخار آب حرارت و آب نیازی نیست. به علت مقاومت بالای این نوع عایق در برابر انتقال حرارت و بخار و همچنین خاصیت انعطاف پذیر و قابلیت تاب خورندگی باعث شده که از این نوع عایق در بدنه داکت های سرمایشی لوله کشی و کانال تهویه مطبوع به کار رود.
عایق الاستومری کانال گالوانیزه

انواع عایق الاستومری

رولی ساده

با توجه به شرایط مکان مورد نظر و در ضخامت های مختلف تعبیه و نصب می گردد. از جمله این کاربری ها می توان عایق کاری سیستم های تأسیساتی داخلی را در اغلب موارد نام برد که این محصول بسیار مناسب عایق کاری لوله هایی با قطرهای بزرگ می‌باشد. عایق الاستومری رولی ساده سبب کاهش اتلاف حرارت در سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های تبرید و گرمایشی، انتقال خطوط و مخازن می باشد. این عایق در ضخامت های مختلف از قبیل ۶ تا ۵۰ میلیمتر تولید و در بازار ارایه میگردد. هر رول عایق الاستومری در دو عرض استاندارد یک متری و یک متر و بیست سانتیمتری تولید میگردد و در بازار عرضه می‌شود.

عایق الاستومری رولی ساده

رولی پشت چسب دار

در دو نوع ساده و مسلح(نخ دار) در دسترس می باشد که برای استفاده در فضاهای داخلی طراحی گردیده است. چسب دار بودن این محصول سبب افزایش سرعت نصب و اجرا گردیده که علاوه بر سهولت نصب موجب افزایش صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه های اجرایی می شود.
عایق الاستومری رولی پشت چسب دار

رولی با روکش آلومینیوم

این محصول تمامی خواص و ویژگی های عایق الاستومری را دارا بوده و به جهت دارا بودن پوشش آلومینیومی استحکام و مقاومت آن افزایش یافته است و بر مزایای آن افزوده شده است که به جهت آن می توان این محصول را در طیف وسیعی از فضاهای داخلی و خارجی به کار برد. ضخامت این فویل ها 130، 170 و ۲۳۰ میکرون می‌باشد. عایق های با روکش آلومینیوم به دو صورت ساده و پشت چسب دار به بازار عرضه می شود. همچنین این محصول قابلیت مسلح شدن به وسیله نخ فایبرگلاس را نیز دارد.
عایق الاستومری رولی با روکش آلومینیوم

مزایای عایق الاستومری

  • انعطاف پذیری بالا و قابلیت عایق کاری سیستم‌های مختلف

  • فاقد هر نوع مواد مضر و آلرژی زا پاک و غیر سمی

  • مقاومت بالا در برابر رشد قارچ و باکتری

  • نصب آسان

  • طول عمر و پایداری بالا

  • مقاوم در برابر خوردگی

  • مقاوم در برابر ضربه و فشار

  • ضریب انتقال حرارت بسیار پایین

  • مقاوم در برابراشعه ماوراء بنفش

  • قابلیت چسبندگی و پذیرش رنگ بالا

  • مقاوم در برابر بخار آب و رطوبت

  • دوستدار محیط زیست

نکات مرتبط با عایق کاري کانال

1. استفاده از مواد سوختنی براي عایق بندي، روکش عایق و مواد درزبندي، مانند چسب، خمیر و نوار، مجاز نیست.

2. بخش هایی از طول کانال که از دیوار آتش عبور می کند، نباید عایق یا روکش عایق داشته باشد.
3. دمپر تنظیم مقدار هوا، دمپر آتش و دمپر دود نباید عایق یا روکش عایق داشته باشد.
4. سطوح دریچه هاي بازدید و دسترسی نباید با عایق یا روکش عایق، پوشانده شود.
5. دماي سطح خارجی کانال و یا دماي سطح خارجی عایق کانال، نباید کمتر از دماي نقطه شبنم هواي محیط باشد.
6. دماي سطح خارجی کانال نباید بیش از 49 درجه سلسیوس باشد.
7. اگر برای کاهش شدت صدا یا مقاصد دیگر، سطح داخلی کانال نیاز به عایق داشته باشد، جنس آن باید از موادی انتخاب شود که قارچ و جلبک نزند.

محصولات جانبی عایق های الاستومری

نوار درزگیر الاستومری

نوار درزگیر الاستومری

از جنس عایق الاستومری می باشد به جهت درزگیری و هوابندی عایق ها در مکان درزها به کار می‌رود. این نوار درزگیر موجب افزایش مقاومت عایق شده و از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل می آورد. این نوار درزگیر معمولا در ضخامت 3 میلیمتر و عرض 3 و 5 سانتیمتر موجود می باشد.

نوار درزگیر آلومینیومی

نوار درزگیر آلومینیومی

این نوار درزگیر سبب استحکام شده، از پارگی جلوگیری کرده و موجب اتصال مناسب عایق الاستومری می شود. ضمنا در دو نوع ساده و مسلح نخ دار با نخ فایبرگلاس عرضه می شود. این نوار درزگیر به صورت رولی و در طول های ۲۵ و ۵۰ یارد تولید و برای مصرف ارایه میشود و با عرض استاندارد ۵ و ۷ و ۱۵ سانتیمتر تولید می‌شود.

نوار درزگیر برزنتی

نوار درزگیر برزنتی

در مکانهایی که عایق الاستومری به صورت اکسپوز انجام شده است، جلوه زیبایی به پروژه انجام شده می دهد.
یکی دیگر از مزیت های نوار درزگیر برزنتی این است که با محیط زیست سازگار بوده و در اصطلاح دوستدار محیط زیست است. عرض نوار درزگیر برزنتی به صورت رولی، 5 و 7 و 10 سانتیمتر و در طول های 25 و 50 یاردی تولید
می‌شود.