• کانال گرد اسپیرال

    ــــــــــــــ

    کانال گرد اسپیرال محصولی جدید از دسته کانال گرد میباشد. این کانال از به هم تنیدگی یک تسمه ی ممتد ورقی از جنس گالوانیزه (برای مصارف عمومی)، یا آلومینیوم (برای مناطق مرطوب) و یا استیل (برای مصرف در محیط های بهداشتی یا محیط هایی با کاربری خاص) بصورت اتصال درز مورب ساخته میشود و سطح صاف این درز در داخل کانال باعث میشود جریان هوا در داخل کانال با کمترین اصطکاک مواجه بوده و بیشترین دبی و بازدهی در جریان انتقال هوا به عمل آید. این درزهای مورب گرد و بدون انقطاع باعث هوابندی کامل کانال اسپیرال در طول خود میشود و از هرگونه نشت و افت فشار احتمالی تا نهایت ممکن ممانعت به عمل میاورد. شرکت فراز تهویه البرز (FTA) در راستای بروز کردن تجهیزات خود اقدام به تهیه و راه اندازی ماشین آلات تولید کانال اسپیرال نموده است که با توجه به تولید این کانال به صورت ماشینی، دقت کار به حداکثر امکان رسیده، همچنین زمان تولید نیز بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است و در روند عملیات تولید کانال اسپیرال، هم کیفیت و هم کاهش زمان تولید حرف اول را می‌زند.
کانال گرد اسپیرال

کاربرد کانال گرد اسپیرال

در شرکت فراز تهویه البرز با استفاده از ماشین آلات مدرن اقدام به ساخت کانال اسپیرال میشود، امکان تولید کانال اسپیرال در طول های بلندتر و دلخواه وجود دارد به همین سبب عدم نیاز به فلنج های اضافی جهت اتصال عرضی کانال ها به یکدیگر میتوان علاوه بر کاهش افت فشار و کاهش میزان نشتی، به عنوان یک سیستم انتقال هوا در پروژه های درمانی و داروسازی استفاده نمود. این موضوع باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرد که ساختار داخلی کانال های انتقال هوا به هیچ عنوان نباید داری آج یا هرگونه برجستگی باشد. همچنین این کانال‌ها در انواع پروژه های بزرگ و پر فشار به شدت کارآمد هستند و در زمان بسیار کوتاه قابل اجرا هستند.

مقایسه با مجرای چهارگوش گالوانیزه

کانال های هوای گرد برای سیستم های تهویه مطبوع پرفشار بهترين انتخاب مهندسين و كارفرمايان هستند. طراحی آنها اصطکاک کمتری ایجاد می کند و باعث می شود هوا راحت تر در سراسر ساختمان جریان یابد. کانال‌های مستطیلی با جریان هوای داخلي اغتشاش ايجاد مي كنند و مناسب نیستند، به این معنی که می‌توانند در سیستم‌های پرفشار خسارت هاي زيادي ایجاد کنند. در ضمن اينكه كانال هاي چهارگوش داراي ميزان ورق مصرفي بيشتري نسبت به كانال گرد ميباشند. در کانال‌ اسپیرال میزان افت فشار کاهش میابد و پرتاب باد بیشتری در دریچه خواهیم داشت همچنین ارتعاش و صدای کمتری در کانال‌های اسپیرال داریم.

کانال اسپیرال

مزایا

  • ساخت کانال اسپیرال در طول‌ های بلند و دلخواه و کاهش اتصالات

  • هزینه تولید پایین نسبت به لوله های درز طولی و مستقیم

  • استحکام بیشتر در مقایسه با کانال گرد به جهت دارا بودن درز طولی کمتر

  • ایجاد افت فشار کمتر نسبت به کانال های چهارگوش

  • کاهش ایجاد صدا در کانال نسبت به کانال چهارگوش

  • انتقال و تقسیم صحیح هوا

  • امکان تولید لوله با قطر زیاد (تا قطر 160 سانتي متر)

  • زيباي ظاهري مخصوص مكان هايي كه نياز به اجراي اكسپوز دارند

  • تولید کانال اسپیرال با متریال مختلف، اسپیرال آلومینیومی برای مناطق مرطوب و اسپیرال استیل برای محیط های بهداشتی

  • قابلیت پیش ساخته شدن و انبار کردن کانال ها و اتصالات

انواع اشکال

جهت اجرا و نصب کانال اسپیرال بر اساس نقشه های مربوطه، تغییر لاین و همچنین تغییر قطر یا مقطع کانال و همچنین ایجاد تیک آف و تقسیم هوا در مسیر کانال، امری ضروری میباشد. لذا جهت امکان اجرای کانال اسپیرال از قطعاتی چون انواع زانو، سه راه، چهارراه، تبدیل، شلواره و درپوش ها که با اتصالاتی مثل فلنچ، رابط ،گسکت و یا اُورلپ به لاین اصلی کانال متصل می شوند استفاده می شود.

راسته
راسته

راسته جهت انتقال هوای کانال اسپیرال که در زاویه ی 0 درجه امتداد پیدا می کند.

زانو
زانو

زانو جهت انتقال هوای کانال اسپیرال که در زاویه ی ۹۰ و یا غیر ۹۰ درجه نیاز به گردش دارد به کار می رود. 

تغییر سطح
تغییر سطح

درمسیرهایی که فاصله تغییرِ مسیرِ موازی یا غیرموازی به حداقل رسیده باشد و امکان استفاده از دو زانو وجود نداشته باشد از یک زانوی یک تکه ی S شکل استفاده می گردد.

سه راهی
سه راهی

تغییر مسیر و تقسیم هوای داخل کانال اسپیرال از یک لاین به دو لاین، بوسیله قطعه ای بنام سه  راهی صورت میپذیرد.

کانال سه راهی °45
کانال سه راهی °45

زاویه ی لوله ی اصلیِ این سه راهِ کانال با نافیِ خود ۴۵ درجه می باشد.مشخصه بارزِ این سه راه ، هممقطر بودنِ لوله اصلی و خروجیِ نافی می باشد.

سه راهی شلواری
سه راهی شلواری

برای هدایت هوای داخل لوله اصلیِ  به دو مسیر مجزا و همقطر از سه راه-شلواره  استفاده می گردد.

چهار راهی
چهار راهی

برای هدایت هوای داخل کانال اسپیرال به سه مسیر مجزا از چهارراه کانال اسپیرال استفاده می شود.

چهار راهی °45
چهار راهی °45

هوای ورودی و خروجی های این رابط کانال اسپیرال بدون تغییر از نافی های این چهارراه همسان می باشد.

انواع اتصالات

فلنج

فلنج

دراین روش به علت بالا بودن قطر کانال که امکان استفاده از اتصال اُورلپ وجود ندارد، جهت استحکام بیشتر از فلنج استفاده می شود.

رابط نر و ماده

رابط نر و ماده

رابط ظاهری استوانه‌ای شکل دارد که در بدنه خود دارای برجستگی به نام رُخ می‌باشد تا هم رابط استحکام بیشتری پیدا کند و هم از اتصال مستقیم دو قطعه که درطرفین رابط قرار می‌گیرند جلوگیری نماید و به دو صورت نر و ماده می‌باشد.

مزایای ساخت کانال اسپیرال با ماشین‌آلات

شرکت فراز تهویه البرز (FTA) در راستای به روز کردن تجهیزات و افزایش سبد محصول خود اقدام به راه‌اندازی ماشین آلات تولید کانال اسپیرال کرده است، که این امر موجب افزایش کیفیت طبق استاندارد های بین‌المللی و سرعت تولید می‌‎گردد. به کمک این ماشین آلات امکان تولید کانال گرد به هر طولی فراهم شده است که به دلیل کاهش اتصالات موجب استحکام بیشتر می‌شود و همچنین می‌توان با رعایت اصول و حفظ کیفیت کانال‌ها با قطر زیاد رو هم در کوتاه‌ترین زمان به مشتریان ارائه دهد. در حال حاضر شرکت فراز تهویه البرز پتانسیل تولید روزانه 1000 متر طول کانال اسپیرال را دارا می‌باشد.